24 september 2015

Op vrijdag 18 september 2015 was het dan eindelijk zover. De Spieringbrug (brug nabij Muiden) is feestelijk opengesteld voor het wegverkeer.

Wij als Nebest hebben (namens en via de raamcontractant PHV bij de provincie Noord-Holland) bij het realiseren van het Werk de volgende rollen mogen vervullen, te weten;

  • Contractmanager
  • Toets co√∂rdinator
  • Lead Auditor(s)
  • Toetsers van verschillende disciplines (o.a. civiel, infra werktuigbouwkunde, elektrotechniek)
  • Waarnemer(s)
  • Diverse adviseurs (o.a. CE-markering)

Bijzondere brug
De Spieringbrug meet van brughoofd tot brughoofd 100 meter lang en 16,5 meter breed. De weg over de brug omvat twee rijstroken en een fietspad met twee rijrichtingen. Qua vorm, constructie en materiaalgebruik is de Spieringbrug bijzonder. Het is een beweegbare, zogenoemde ongebalanceerde brug met een openingsmechanisme dat met hydraulische cilinders en oliedruk werkt. Het val, het beweegbare deel van de brug, is een constructie van staal en het innovatieve vezel versterkte kunststof (composiet). Deze toepassing is licht, onderhoudsvrij en oersterk. Aan de onderzijde van het val staat een gedicht over de Vecht van de negentiende eeuwse dichter Jacob Nicolaas Bastert.

De doorvaarthoogte van de Spieringbrug is 3.85 meter.

Verleggen A1
De bouw van de Spieringbrug was noodzakelijk omdat de huidige A1 ter hoogte van Muiden wordt verlegd in zuidelijke richting en met een aquaduct onder de Vecht door zal gaan. Omdat verkeer tussen Muiden-Oost en -West voor een groot deel via de op-/afritten van de huidige A1 gaat, moest ook daarvoor een oplossing worden gevonden. Daarom is gekozen voor de aanleg van een brug voor het lokale verkeer.

Opdrachtgever
De Spieringbrug is gebouwd in opdracht van gemeente Muiden. Provincie Noord-Holland verzorgde het projectmanagement.