Nebest ondersteunt bij vervanging voegovergangen Tholensebrug

De Tholensebrug vormt een belangrijke verbinding tussen het Brabantse Bergen op Zoom en het Zeeuwse Tholen. Dagelijks gaan er zo’n 20.000 voertuigen en honderden fietsers en voetgangers de boogbrug over. Dat is zwaarder en meer verkeer dan 50 jaar geleden, waardoor twee voegovergangen het einde van hun levensduur hadden bereikt. Naar aanleiding hiervan zijn in maart meervoudige voegovergangen verwijderd en vervangen door nieuwe voegovergangen. Nebest had de eer om in opdracht van Maurer de complexe verankering van de meervoudige voegovergangen te ontwerpen, slooptekeningen te maken en derdelijns keuringen uit te voeren.

Maatwerkontwerp meervoudige voegovergangen

Wat het vervangen van de voegovergangen bij de Tholensebrug zo noemenswaardig maakte, is dat er speciaal voor dit project nieuwe meervoudige voegovergangen zijn ontworpen. Dit houdt in dat de voegovergangen die er voor de vervangingsopgave inzaten er in zijn volledigheid zijn uitgehaald en er vervolgens compleet nieuwe voegovergangen in de constructie zijn ingebouwd. Een dergelijke vervanging wordt niet vaak uitgevoerd in Nederland; vaak wordt er nog gebruikgemaakt van een deel van de oude voegovergangen. De twee verouderde voegovergangen die na 50 jaar het einde van hun levensduur hadden bereikt, konden echter niet meer (deels) hergebruikt worden. Zodoende is er speciaal voor de Tholensebrug een nieuwe voegconstructie ontworpen.

Om het verankeren van de nieuwe voegovergangen in het beton mogelijk te maken, hebben de constructeurs van Nebest ontwerpberekeningen en slooptekeningen gemaakt. Dit was een flinke uitdaging en puzzelopgave. Het feit dat je te maken hebt met een bestaande situatie met hoge wapeningsconcentratie (zowel traditioneel als voorgespannen), betekent immers dat je niet zomaar overal kan boren of nieuwe wapening kan aanbrengen. Door de hoge wapeningsconcentratie in de betonconstructie dient er tevens op voorzichtige wijze gesloopt te worden. Op basis van nauwkeurige bestudering van archiefstukken en teken- en rekenwerk, is het constructieve ontwerp voor de nieuwe situatie tot stand gekomen en is bepaald welke sloopmethode toe te passen.

Tholensebrug aanzicht

Aangezien de betrokken constructeurs en ontwerpers van Nebest de slooptekeningen als geen ander kende, heeft Nebest tijdens de uitvoering ook nog een derdelijns keuring mogen verzorgen. Zo is er gecontroleerd of de slooplijnen op de brug goed waren uitgezet en of volgens het juiste patroon werd geboord. Op deze manier heeft Nebest samen met de aannemer en Rijkswaterstaat ervoor gezorgd dat het slopen op gecontroleerde wijze kon verlopen en de bestaande constructie zo min mogelijk is beschadigd.

Specialistische kennis over voegovergangen

Nebest is trots om een bijdrage te hebben geleverd aan dit bijzondere en uitdagende project en is blij om te zien dat de brug inmiddels weer open is voor alle verkeer. Graag bedanken wij Maurer voor de prettige samenwerking.

Wilt u meer weten over voegovergangen en opleggingen? Op donderdag 2 juni 2022 organiseert Nebest de kennissessie Duurzame voegovergangen en opleggingen. Hierin maakt u kennis met veelvoorkomende schademechanismen en worden onderzoeks- en herstelmogelijkheden besproken. Tot slot komt het ontwerpproces van opleggingen en voegovergangen aan bod. Aanmelden is mogelijk via deze link.

Bekijk onze recente projecten

Meer projecten

Liggers A9 krijgen tweede leven in A44

Ouderkerk aan de Amstel

Circulaire oogst tweetal bruggen te Amsterdam

Amsterdam

Samenwerking en kennisuitwisseling met Britse HTA continueert

Verenigd Koninkrijk