Amsterdam telt zo’n 1600 bruggen. Veel van die bruggen zijn relatief oud. Bijvoorbeeld de Parnassusbrug met stichtingsjaar 1942. Een relatief oude brug die is gebouwd naar het verkeer van die tijd. Tegenwoordig is de verkeersbelasting vele malen hoger. De degradatie van dragende onderdelen vormt daardoor een potentieel gevaar voor de constructieve veiligheid van de bruggen.

Duikinspectie amterdam onderzoek brug bruggen materiaalonderzoek

De gemeente Amsterdam zorgt ervoor dat de bruggen ook tegenwoordig veilig te gebruiken zijn door onderzoeken te laten uitvoeren. In onderstaand filmpje is het te zien hoe onder meer de fundering wordt onderzocht door het duikteam van Nebest.


De bruggen moeten voldoen aan de huidige normen. Daarvoor moeten constructieve berekeningen worden gemaakt. Een gecombineerd inspectieteam onderzoekt de kwaliteit van de boven- en onderwater gelegen delen. Aan de hand van de materiaalgegevens en toestandsinspectie wordt de brug constructief opnieuw doorgerekend.

Om de huidige staat van de Parnassusbrug in Amsterdam te bepalen is materiaalonderzoek van de verschillende onderdelen uitgevoerd. Er zijn betonkernen uit het brugdek geboord, de staalkwaliteit van de stalen liggers is bepaald en de fundering is onderzocht. Voor het funderingsonderzoek zijn monsters uit de houten funderingspalen geboord. Deze monsters zijn in het laboratorium geanalyseerd op houtsoort, draagkracht en mate van aantasting.

Fotoalbum