In opdracht van BAM Infra heeft Nebest bijgedragen aan een enorme spooroperatie bij Dordrecht: het plaatsen van windschermen langs de hogesnelheidslijn.

Plaatsing windschermen

Op de hogesnelheidslijn Zuid is op een aantal locaties vaak sprake van een krachtige wind waardoor de zijdelingse krachten op de treinen te groot worden. Om ervoor te zorgen dat de treinen niet kunnen ontsporen, is er bij hoge windkracht sprake van een snelheidsbeperking. Hiervoor is een windwaarschuwingssysteem geïnstalleerd bij de HSL-spoorbrug over rivier Hollandsch Diep tussen Breda en Rotterdam. Hoewel deze goed werkt, blijkt dat treinen hun snelheid te vaak moeten verminderen en dat het treinverkeer soms zelfs moet worden stilgelegd. Om een einde te maken aan vertraagde en uitvallende treinen heeft ProRail besloten om windschermen te plaatsen op de HSL-brug Hollandsch Diep, beide aanbruggen, de toerit van de Tunnel Dordtse Kil en op de zuidelijke randbalk. In totaal gaat het om ca. 3 km windscherm.

Nebest beproeft ankers

Bam Infra heeft een grote hoeveelheid ankers aangebracht bij de Dordtse Kil en Randbalk Zuid. Nebest is door BAM Infra ingeschakeld voor het beproeven van de ankers. Steekproefsgewijs heeft Nebest 5% van de ruim 2500 ankers beproefd. Dit betekent dat Nebest de ankers visueel heeft beoordeeld, beproefd en getest. Dit is gedaan met behulp van een holle vijzel en een hydraulische handpomp. Daarnaast is ter hoogte van het spoorviaduct de wapening gescand met behulp van een Hilti PS 1000 Betonradar en een Hilti PS 300 Ferroscan, zoals Nebest-adviseur Rogier Berlijn vertelt. Zodoende konden wij adviseren en aantonen dat de nieuwe ingeboorde en ingelijmde ankers voldoen aan de gestelde eisen. Een mooi project waarin onze specialisten van de afdeling Onderzoek beton een bijdrage hebben mogen leveren!