Inspectie voegovergangen en opleggingen

Bruggen en viaducten zijn meestal voorzien van voegovergangen die bewegingen tussen het rijdek en de onderbouw mogelijk maken zonder dat er iets kapot gaat. Het oplegsysteem bepaalt welke bewegingen gaan optreden. De voegovergangen moeten dusdanig zijn ontworpen dat zij deze bewegingen kunnen volgen.

Belang van tijdige inspectie van voegovergangen

Een groot deel van de bruggen en viaducten bevindt zich in belangrijke verkeersaders, waardoor het bezwijken of niet goed functioneren van de voegovergangen tot grote verkeersoverlast en hoge onvoorziene kosten kan leiden. Bovendien kan sprake zijn van onveilige situaties voor de weggebruikers. Daarom is het van belang dat periodieke inspecties plaatsvinden waarmee gebreken en degradatie tijdig in beeld worden gebracht, ruim voordat de voegovergang niet meer goed kan functioneren.

Naast het veilig en comfortabel laten passeren van het verkeer, dient een voegovergang ook waterdicht te zijn. Lekwater met dooizouten kan namelijk op de lange termijn schade veroorzaken aan de onderliggende constructie. Het herstellen van deze schade is vanwege de slechte bereikbaarheid altijd zeer kostbaar. In de praktijk merken onze specialisten vaak dat de voegspleten tussen de lamellen aan de bovenzijde onvoldoende worden gereinigd, waardoor deze eerder lekkage vertonen. Onze adviseurs dringen er daarom bij de beheerder altijd op aan om de voegovergangen tijdig te laten reinigen.

De specialisten van Nebest kunnen inspecties van voegovergangen voor u verzorgen. Tijdens deze inspecties wordt onder andere gelet op slijtage en veroudering van de onderdelen, maar ook of de voegovergang functioneert binnen de bewegingsruimte die in het ontwerp is vastgelegd. Met een gerichte technische inspectie kan het optimale onderhoudsmoment worden bepaald, zodat ongeplande afsluitingen worden voorkomen en verkeershinder kan worden beperkt tot het noodzakelijke minimum.

Vervanging van voegovergangen

Als voegovergangen het einde van hun technische levensduur bereiken, moeten deze worden vervangen. Daarbij is een goede voorbereiding noodzakelijk, waarbij niet alleen de voegovergang zelf moet worden beschouwd, maar ook de raakvlakken met de aangrenzende constructiedelen. De constructeurs van Nebest zijn gespecialiseerd in het uitvoeren van deze analyses. Ook het opstellen van het volledige constructieve ontwerp kunnen zij voor u uitvoeren. Het vervangingsproces van voegovergangen bestaat uit de volgende stappen:

  1. Objectgegevens verzamelen.
  2. Objectspecifieke functie-eisen bepalen, analyse van voegbewegingen.
  3. RAMS-eisen vaststellen.
  4. Vaststellen raakvlakeisen.
  5. Vaststellen projectrandvoorwaarden.
  6. Opstellen Trade-off analyse en maken keuze ontwerpoplossing.
  7. Opstellen uitvoeringsontwerp.

Onze specialisten kunnen u bij iedere stap van dit proces adviseren en ondersteunen.

Opleggingen

Opleggingen vormen de schakel tussen de onderbouw en de bovenbouw van een brug of viaduct. Het volledige gewicht van het rijdek, inclusief verkeersbelasting, wordt via de opleggingen afgedragen aan de onderbouw. Opleggingen hebben twee hoofdfuncties:

  1. Het overbrengen van krachten van het gedragen deel naar het dragende deel.
  2. Het toelaten van bewegingen tussen het gedragen deel en het dragende deel.

Deze beide functies maken opleggingen tot essentiële onderdelen van de constructie. Als opleggingen niet goed functioneren, kan dat leiden tot een gewijzigde krachtswerking in de constructie die in het ontwerp niet was voorzien. Het kan zelfs gebeuren dat de oplegging volledig bezwijkt of van zijn plaats schuift. In dat geval is het rijdek niet langer ondersteund en kan een calamiteit ontstaan.

Het belang van opleggingen inspecteren

Opleggingen bevinden zich vaak op lastig bereikbare plaatsen en zijn daardoor slecht zichtbaar. Hierdoor worden opleggingen niet altijd meegenomen tijdens inspecties, terwijl ze minstens net zoveel aandacht verdienen als de rest van de constructieve delen. Bij Nebest zorgen we er altijd voor dat ook van de moeilijk bereikbare opleggingen voldoende informatie wordt verkregen. Bij een risicogestuurde aanpak leidt ontbrekende informatie tot een verhoogd risico, omdat we de kans op gevolgschade niet kunnen afwaarderen. Als de constructieve veiligheid niet is aangetoond, is de beheerder van het kunstwerk niet ‘in control’ en wordt niet voldaan aan de wettelijke zorgplicht.