-
Marconiweg 2
4131 PD Vianen - +31 (0) 85 489 01 00
- info@nebest.nl
-
14 januari 2021
Lesly Ignatius
#Blog 36 – Eerbetoon gevelinspecteur
Soms lijkt het voor buitenstaanders alsof onze mensen maar wat in het wilde weg staan te hakken in gemetselde gevels onder het genot van veel lawaai. Daarom hierbij een verslag van een werkdag van, c.q. een eerbetoon aan: de gevelinspecteur.
Willekeurige werkdag gevelinspectie
5.30 uur Rise and shine! Warme doorwerkkleding aan en lunchpakket mee.
6.00 uur Ophalen gereserveerde inspectiegereedschappen op hoofdkantoor Nebest.
7.00 uur Ter plaatse aanwezig (Groningen, Limburg of Zeeland…). De daags ervoor geregelde hoogwerker en metselaar opvangen. Zoeken naar locaties waar de autohoogwerker kan staan nabij de te onderzoeken gevel zonder geparkeerde auto’s en groenvoorziening schade aan te richten. De eigenaar van die ene, in de weg staande, auto proberen te achterhalen en die vriendelijk overhalen de auto (nu!) te verplaatsen. Boze blikken en onbegrip negeren, professioneel blijven en vriendelijk lachen.
7.30 uur Aan de slag, werklocatie afzetten, PBM’s aan, gereedschap klaarmaken, op hoogte kou en regen weerstaan. Inventariseren van schades aan het metselwerk. In kaart brengen van de hoeveelheid spouwankers (per m2) met een metaaldetector. Tegelijkertijd tekening of digitaal hulpmiddel goed beschermen tegen weer en wind. Als het digitale hulpmiddel niet mee blijkt te werken: ict bellen. Afstemming totdat hulpmiddel werkt of toch maar weer overgaan op registratie met oldschool papierwerk. Lichte irritatie onderdrukken.
9.00 uur Vooraf bepaalde inspectielocaties controleren op bereikbaarheid. Op verschillende verdiepingen het gevelmetselwerk, ter plaatse van spouwankers, open laten maken door de metselaar. Wachten (in de hoogwerkerbak, op 1,5 m), voorbereiden van volgende stap gevelonderzoek en warm blijven. Communicatie niet mogelijk door het indringende geluid van de pneumatische beitel. Vaststellen en aantekenen van de conditie van de spouwconstructie en de spouwankers in de inspectiegaten.
11.00 uur Het controleren van de kwaliteit van de metselwerkondersteuningen na het verwijderen van enkele stenen. Duidelijk aantekenen en traceerbaar vastleggen van de technische staat en zichtbare gebreken. Alle bevindingen moeten later in de adviesrapportage helder en herleidbaar uitwerkt kunnen worden.
12.00 uur Lunch in de auto inclusief sanitaire onderbreking bij een van de bewoners van het pand (indien er wordt opengedaan, anders aandrang onderdrukken).
12.30 uur Controleren van de hechting van het metselwerk door het uitvoeren van hefboomproeven. Een negatieve bevinding heeft grote gevolgen dus de gebouwbeheerder komt mee in de hoogwerkerbak (en kijkt op de vingers). Begeleiden van het met veel beleid laten open zagen van nieuwe inspectiegaten. Drie hefboomproeven per gat uitvoeren. Ondertussen discussies over loszittende stenen wel of niet meenemen in de onderzoeksresultaten onderbouwd pareren. De rekensheet ‘controle buigtreksterkte’ (voor de constructeur) ter plaatse secuur invullen.
15.00 uur Controle volledigheid inspectieresultaten. Alle inspectiegaten laten dichtmetselen, locatie opruimen. Eventueel voorbereiding van inspectie volgende dag bij hetzelfde complex door het ophangen van bewonersbrieven of het afzetten van parkeerplaatsen voor plaatsing hoogwerker. Opdrachtgever informeren over voortgang van het onderzoek en voorlopige bevindingen doorgeven.
16.00 uur Naar kantoor. De gereserveerde gereedschappen terugbrengen bij de materiaalbeheerder voor onderhoud. Controle en veiligstellen van onderzoeksresultaten op de server voor latere uitwerking. Afstemming met projectleider en constructeur over rekenkundige controles van bevindingen (spouwverankering en hechtsterkte metselwerk). Neiging tot direct overgaan tot rapporteren onderdrukken.
17.00 uur Op huis aan. Vuile kleding uit en opwarmen. Morgen uitwerken van de resultaten in een adviesrapportage of gewoon weer een nieuw gevelonderzoek.
Hulde aan onze gevelinspecteurs!
Lesly Ignatius